Wynajem czy leasing? Co lepsze, co tańsze i dlaczego tak drogo?
Wynajem czy leasing? Co lepsze, co tańsze i dlaczego tak drogo?

W pierwszej publikacji naszego PORADNIKA spróbujemy odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny jest formą finansowania pojazdów, która daje dużą swobodę w zakresie dopasowania warunków do potrzeb i możliwości finansowych:

  • Wpłata początkowa wynosi od 0 do 45% wartości pojazdu i jest kosztem uzyskania przychodu
  • Minimalny okres trwania leasingu to 2 lata i najczęściej nie wynosi dłużej niż 5 lat
  • Nieodłącznym prawem leasingobiorcy jest wykup, w wartości określonej w umowie (najczęściej niższej niż wartość rynkowa)
  • Brak limitu kilometrów – w leasingu nie wymaga się deklaracji maksymalnego limitu przebiegu. Wyjątkiem jest leasing z maksymalnym wykupem – wówczas wartość rezydualna szacowana jest w odniesieniu do wartości rynkowej samochodu, po określonym okresie eksploatacji i określonym przebiegu)
  • Brak opłaty za nadbieg – opłata jest naliczana wyłącznie w przypadku rezygnacji z wykupu i przekroczenia zakładanego limitu przebiegu
  • Serwis, opony – umowa leasingu daje możliwość serwisowania pojazdu w dowolnie wybranym serwisie z zachowaniem warunków gwarancji. Najczęściej jednak stawki za tą usługę są wyższe niż te wynegocjowane przez wynajmującego. Ponadto, zakres usługi nie jest kontrolowany przez doświadczonych pracowników działu serwisowego, w efekcie czego klient ponosi koszty, których może uniknąć

 

Jakie są wady i zalety wykupu maksymalnego i minimalnego?

Wykup maksymalny:

Zalety Wady
  • niska rata miesięczna
  • możliwość wydłużenia leasingu
  • w przypadku sprzedaży samochodu, podatek dochodowy naliczany będzie od różnicy między ceną sprzedaży a ceną wykupu 
  • wyższy koszt odsetkowy wynikający z niewielkiej miesięcznej spłaty kapitału umowy,
  • ryzyko wartości rynkowej po wykupie pozostaje po stronie Klienta

Wykup minimalny:

Zalety Wady
  • wyższy koszt uzyskania przychodu daje możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych pełnej wartości pojazdu w okresie leasingu
  • brak limitu przebiegu
  • wyższa rata miesięczna
  • brak możliwości wydłużenia umowy po zakończeniu ze względu na spłatę całej wartości,
  • w przypadku sprzedaży, podatek dochodowy naliczany od różnicy między ceną sprzedaży a ceną wykupu

 

Wynajem długoterminowy

Wynajem długoterminowy to usługa kompleksowa, która zapewnia komfort korzystania z samochodu z jedną stałą miesięczna ratą.

  • Wynajem długoterminowy w części finansowej jest analogiczny do leasingu operacyjnego bez wpłaty początkowej i z maksymalnym wykupem
  • Możliwość zaplanowania budżetu – rata najmu obejmuje niemalże całość kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu wyłączając paliwo, parkingi i opłaty autostradowe
  • Rata finansowa odzwierciedla utratę wartości powiększoną o koszt odsetkowy, nie jest natomiast spłatą pełnej wartości pojazdu
  • Usługa kompleksowa – wynajem długoterminowy poza finansowaniem pojazdu obejmuje pełną obsługę serwisową, zakup i wymianę opon oraz ubezpieczenie samochodu
  • Limit kilometrów – wysokość raty określana jest w oparciu o konkretny okres eksploatacji pojazdu oraz zakładany limit przebiegu
  • Wykup pojazdu – po zakończeniu okresu użytkowania pojazdu, Klientowi nie przysługuje prawo wykupu pojazdu po z góry określonej wartości. Najemca ma możliwość zakupu pojazdu po bieżącej wartości rynkowej.
  • Serwis, opony – koszty eksploatacji są bieżąco monitorowane i optymalizowane przez wykwalifikowanych pracowników wynajmującego, dzięki czemu Klient nie musi się o nic martwić.
  • Szkody i udział własny w szkodzie – jako, że po zakończeniu wynajmu samochód wraca do wynajmującego, w przypadku szkód Klient najczęściej obciążony jest udziałem własnym w szkodzie

 

Co lepsze, tańsze i dlaczego tak drogo?

Zarówno leasing jak i wynajem mają wiele zalet, więc o wyborze najlepszej formy decyduje najczęściej specyfika i potrzeby firmy. Rata finansowa w wynajmie jest zwyczajowo niższa niż w leasingu, ponieważ wynajmujący ma pełną kontrolę stanu technicznego pojazdu. Rata serwisowa w wynajmie pozornie wydaje się wysoka, gdyż obejmuje zryczałtowany miesięczny koszt serwisu w całym okresie najmu. Większość użytkowników leasingowanych pojazdów nie zna jednak średniego miesięcznego kosztu utrzymania swoich samochodów, który znacznie przekracza porównywalną ratę serwisową najmu. Zakres usługi wynajmu można dopasować do specyfiki Klienta co będzie miało znaczący wpływ na koszt miesięczny.

Usługę leasingu z kolei można „obudować” usługami dodatkowymi takimi jak pełna obsługa serwisowa, obsługa opon, ubezpieczenie komunikacyjne, GAP, zarządzanie pojazdem co w efekcie zapewni komfort użytkowania pojazdu analogiczny do wynajmu długoterminowego zapewniając niską ratę miesięczną i prawo wykupu pojazdu po wartości wskazanej w umowie.

Miesięczna rata wynajmu długoterminowego odzwierciedla utratę wartości samochodu a także zakres usług dodatkowych tj. serwisu, obsługi opon, ubezpieczenia, zarządzania. Koszt wynajmu dwóch samochodów różnych marek, z tego samego segmentu i posiadających podobne wyposażenie oraz paramenty może znacznie się różnić.

Różnice te wynikają najczęściej z polityki cenowej i rabatowej; stabilności cen; utraty wartości; interwału przeglądowego i kosztów serwisowych.

 

Co zatem wybrać?

Wybierajmy finansowanie i zakres usługi, które lepiej sprosta bieżącym potrzebom firmy. 

Pamiętajmy jednak, że w momencie wyboru finansowania nie jesteśmy w pełni przewidzieć potrzeb i sytuacji, które zastaną nas w trakcie trwania umowy. Kluczowy zatem jest wybór partnera, który w przypadku konieczności zmian warunków kontraktu będzie w stanie elastycznie dopasować się do potrzeb Klienta. W Promobil Fleet, nasi doradcy są gotowi do sprostania każdym oczekiwaniom i zapewnienia obsługi o najwyższym standardzie. 

#PromobilFleet #WynajemDługoterminowy #LeasingPojazdów

 


Nie wiesz, jakie auto wybrać? Skontaktuj się z Nami, a otrzymasz fachową pomoc w doborze najlepszego pojazdu.